MECANISMUL DE IMPLEMENTARE
Circuitul proiectelor
1. GAL lansează apelul de selecţie a proiectelor, folosind mecanismul de comunicare – informare propus
2. Potenţialul beneficiar depune proiectul la secretariatul GAL
3. GAL efectuează verificarea conformităţii proiectului şi respectarea criteriilor de eligibilitate
4. Evaluarea şi selecţia proiectelor la nivelul GAL, pe baza strategiei, utilizând criteriile stabilite în fişele de măsuri aferente strategiei
5. Transmiterea rapoartelor de selecţie şi a proiectelor selectate de către GAL la Centrul Regional de Păţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (CRPDRP)
6. CRPDRP verifică eligibilitatea proiectelor şi se efectuează verificarea pe teren a potenţialului beneficiar de către structurile teritoriale ale APDRP
7. CRPDRP transmite o notificare către beneficiar şi către GAL, de înştiinţare cu privire la aprobarea sau neaprobarea proiectului
8. Încheierea contractului între beneficiar şi Centrul Regional de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (CRPDRP)
La nivel teritoriul GAL Marginimea Sibiului va fi infiintat Comitetul de Monitorizare care va avea rol important in monitorizare, evaluare si control
Dispozitivul de monitorizare ,evaluare si control implementat de GAL Marginimea Sibiului presupune:
-Luarea operativa a decizilor asupra implementarii proiectului (sau depistarea problemelor
-Efectuarea zilnica a gestionarii proiectului
-Executarea operativa si corecta a procedurilor de gestionare a resurselor
-Facilitarea coordonarii intre activitatile componentelor;
-Monitorizarea si raportarea la timp despre realizarile si rezultatele proiectului;
-Informatia despre continutul proiectului si realizarile acestuia este oferita factorilor de decizie la cel mai inalt nivel.
Monitorizarea in cadrul GAL Marginimea Sibiului prevede un dispozitiv riguros si transparent de vizualizare a moduluiin care are loc gestionarea financiara a implementarii strategiei de dezvoltare locale, care permite colectarea sistematica si structurarea anuala a datelor cu privire la activitatile desfasurate in cadrul teritoriului.
Evaluarea presupune eleborarea unui dispozitiv clar de organizare a inregistrarii si raportarii catre AM a unor sugestii si remarci privind rezultatelor implementarii proiectelor in cadrul strategiei de dezvoltare locala.De asemenea, evaluarea va fi o activitate bine structurata pe o baza bine stabilita si presupune eleborarea unui set de indicatori (considerati relevanti in reflectarea eficientei obtinute in urma implementarii proiectului) si a unei metodologii de evaluare (inclusiv rapoarte de evaluare- intermediare si finale) a rezultatelor implementarii.Monitorizarea si evaluare va asigura implementarea efectiva si la timp a proiectelor, managmentul finantelor publice, inclusiv administrarea adecvata a resurselor proiectului si monitorizarea efectiva si evaluarea activitatilor si rezultatelor acestuia.In vederea aprobarii rapoartelor de evaluare, in scopul efectuarii platilor se va efectua auditul de catre auditorul stabilit.
Controlul presupune stabilirea unui sistem de verificare a respectarii planificarii legate de implementarea strategiei de dezvoltare.Se vor efectua rapoarte de verificare pe teren.Programarea vizitelor (controalelor)va avea in vedere anumite principii,cum ar fi :eficienta unor astfel de demersuri, pastrarea bunelor relatii contractuale, verificarea doar a aspectelor de ordin tehnic legate de proiect etc.
Comitetul de Monitorizare
Comitetul de Monitorizare se instituie de la data selectiei GAL, in scopul de a asigura eficienta,eficacitatea si corectitudinea punerii in aplicare a Planului de Dezvoltare Locala.
Structura Comitetului de Monitorizare urmareste sa asigure o reprezentare a tuturor sectoarelor cu relevanta in implementarea Planului de Dezvoltare Locala a teritoriului Marginimea Sibiului.Partenerii GAL Marginimea Sibiului vor fi asociati la procesul de monitorizare a proiectului din partea institutiilor pe care le reprezinta si a functiilor ocupate de acestia in cadrul acestora,facand distinctia intre parteneri publici, private si ONG.
Principalele responsabilitati ale Comitetului de Monitorizare sunt:
-Analiza criteriilor de selectie a operatiunilor finantate, precum si revizuirea acestora in functie de nevoile programarii;
-Evaluarea periodica a progreselor inregistrate pentru realizarea obiectivelor specifice ale Planului de Dezvoltare Locala, pe baza documentelor;
-Examinarea rezultatelor implementarii fiecarei masuri si monitorizarea calitatii implementarii Planului de Dezvoltare Locala
-Analiza si aprobarea Raportului anual de progrese si a rapoartelor de evaluare:
-Elaborarea recomandarilor si propunerilor in vederea imbunatatirii impactului programului;
-Analiza si aprobarea propunerilor de ajustare/modificare a Planului de Dezvoltare Locala;
Membrii Comitetului de Monitorizare vor elabora un Regulament Intern de Organizare si Functionare, acesta va fi aprobat in prima sedinta a comitetului.Deciziile Comnitetului de Monitorizare sunt adoptate prin procedura de vot in conditiile intrunirii unui cvorum stabilit prin Regulamentul de organizare si functionare.In cazut problemelor urgente sau a aspectelor care nu justifica organizarea unei reuniuni a Comitetului, prin Regulamentul de organizare si functionare,se poate stabili aplicarea procedurii de aprobare scrisa.Lucrarile Comitetului vor fi inregistrate in minute.
Raportarea rezultatelor monitorizarii-Anual Comitetul de Monitorizare va realiza un Raport anual de progrese care cuprinde urmatoarele elemente:
-Tabele de monitorizare privind implementarea financiara a Planului de Dezvoltare Locala a teritoriului Marginimea Sibiului,
-Tabele de monitorizare care includ informatii cantitative pe baza indicatorilor comuni de realizare si rezultat.Aceste tabele vor fi introduse in baza de date a GAL Marginimea Sibiului
-Analiza rezultatului monitorizarii Planului
Sistemmul de monitorizare IT va asigura inregistrarea si stocarea informatiilor statistice, prin intermediul unui sistem informatic, intr-o forma adecvata monitorizarii si evaluarii.
Modul de distribuire a responsabilitatilor, pentru fiecare etapa a circuitului unui dosar, intre GAL, agentia de plati si autoritatea de management * este:
SARCINA | GAL | AM judetean | Agentia de Plati |
Informare | X | ||
Sprijinirea elaborarii proiectelor | X | ||
Lansarea apelului pentru proiecte | X | ||
Selectarea proiectului | X | ||
Controlul administrativ al dosarelor | X | X | |
Decizie | X | ||
Notificare catre beneficiar | X | X | |
Monitorizare | X | X | |
Plata | X | ||
Control | X | X | |
Arhivare | X |
*Cu titlu indicativ (confirmare de catre Autoritatea de Management cf. pistei de audit)
Distribuirea responsabilitatilor in cadrul Compartimentului Administrativ a GAL Marginimea Sibiului :Informare- Expert IT, Manager administrativ, Secretar; Sprijinirea eleborarii proiectelor: consultanti ; Lansarea Apelului de Proiecte Expert IT, Manager administrativ, Secretar- Selectare proiecte- Comitet de Selectie ;Sector tehnic ; Decizie-Comitet de Selectie ;Monitorizare- Sector tehnic, Responsabil finaciar de Comitet de Monitorizare ; Arhivare-Secretar.-Selectare proiecte –Comitet de Selectie,Sector tehnic ; Decizie –Comitet de Selectie ; Monitorizare- Sector tehnic, Responsabil financiar Comitet de Monitorizare ; Arhivare- Secretar.